Napi archívum: 2010. október 13. szerda

Az Egri Úttőrővasút

1920-as években az Almár-patak völgyében épült kőszállító kisvonat, amely a Felnémet bányatelepnél (ma Almár v.m.) kapcsolódott az egri MÁV Eger – Putnok vasúthoz. Ezt hosszabbították meg Egerig és lett „Úttörővasút”. Az 1960-as túristatérképen még láthatjuk. 1970-es években eltünt.

 Kisvasutak a Bükkben 

A Bükk völgyében valaha kisvasúti hálózat létezett, mely a fa és a kőszállítást szolgálta. 1966-ig működött hazánk egyetlen siklópálya közbeiktatásával 810 – 870 méteres magasságba felvezetett hegyi vasútja a Szalajka-völgy és a Bükk-fennsík között.  A Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút építése az I. világháború alatt megnövekedett faigény jelentkezésével kezdődött. 1915-ben épült az első kisvasút, Felsőtárkány – Hidegkúti-völgy(Kisnádas) – Petres között, az egri Érseki Uradalom által üzemeltetett, lóvontatású vasúti kocsikkal közlekedő vonal. Az I. világháború után a fakitermelés jogát 1920-21-ben, a Kromberger Mátyás és Társai Rt vette át az egri Érseki Uradalomtól.1922-ben a részvénytársaság egyesült a felnémeti Hordógyárat üzemeltető Egri Erdő- és Faipari Rt-vel. Ez lendületet adott a fakitermelésnek és a vasútépítésnek.    Felsőtárkányból Egerbe és Felnémetre igás szekerekkel szállították a faanyagot, amely gazdaságtalanná vált. Ezért megépítették a Felsőtárkányon átvezető, az országút melletti kisvasúti pályát Kisnádas – Felnémet között, majd később az egri faraktárig (a mai Rákóczi úti Eger-patak hídig).    A „hordógyári idő” – szakban a 760 mm nyomtávolságú vasútvonalakon már gőzmozdonyok húzták a vasúti szerelvényeket. Évente 9 -12000 köbméter fát szállítottak Egerbe és Felnémetre. Ebben az időszakban a gyakori baleset és a Felsőtárkányiak “szabotázs akciója” (1923 nyarán egy éjszaka felszedték a falu főutcáján átfutó síneket) miatt épült meg a felsőtárkányi főutat elkerülő “új vasútnak” nevezett Kisnádas – Mészégető szakasz megépítése.    1938-ig kiépítették a Berva-völgyi kőbánya és Felnémet közötti bervai szárnyvonalat.    1940-1942 között megépítették a Hideg-kúti-völgyMellér-völgyi szárnyvonalat, ezzel lezárult a fakitermelésekhez kapcsolódó vasútépítés időszaka.    1945-től az állami tulajdonba került erdő és kisvasút kezelője az Egri Állami Erdőgazdaság lett.   1946-1949 között csökkent a fakitermelés, ezért megkezdték a kb. 46 km összhosszúságú pálya bontását. Elsőként az Eger – Felnémet közötti szakaszt bontották fel 1947-ben, mert nem volt gazdaságos. 1950-1953 között az újjáépítés időszakában fontos szerepe volt a köszállításnak, – a Finomszerelvénygyár és a Berva-völgyi lakótelep lendületesen épült, gazdaságossá tette a Berva-völgyi vonalat.   1969. július 5 -én kezdődött meg a kisvasút fogyatkozása, a felszedést a 4 km-es Mellérvölgyi vonallal kezdték, az ekkor nyert engedély értelmében.   1974 -ben a kihasználatlan Barátréti vonal felszedési engedélyét is megadták, ahol a forgalmat már 1972 -ben beszűntették. Ekkoriban a kisvasút évi 70.000 tonna követszállított, és 90 – 110.000 utas szállt fel a vonatokra. nagyjából Ezek a számok jellemezték az 1980 -as évek közepéig tartó időszakot.   1984 -ben megszűnt a dolomit bányászása, a vasútnak csak a személyforgalom maradt. Ezután pont került egy évek óta tartó vita végére. Ugyanis a FELSŐTÁRKÁNY – FELNÉMET nyomvonal helyét túl közelinek ítélték az országúthoz. A pálya odább telepítésére, amíg ment a kőszállítás, nem volt idő, a szállítások megszűntével pedig pénz. Legegyszerűbb megoldásként a vasút üzemét beszüntették a kérdéses szakaszon. Ezzel a kisvasutat elvágták a fővasúti csatlakozástól, így már akkor sem lehet szállítani, ha lesz mit.   Ezután csak a hétvégi, turistaforgalomra számíthattak. Mivel a vonatok csak nyáron közlekednek, megkezdték a zárt kocsik nyitottá alakítását.   Napjainkan csak a FELSŐTÁRKÁNY – VARRÓHÁZ – STIMECHÁZ 5 km -es vonal használható.

Forrás: http://www.amozgaselet.eu/kisvasut.html                 http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=664

Az anyagot gyüjtötte: Nyerges Zoltánné.

 

A Tiba hegyi sziklaodút Mottl Mária dr. 1933. évi július 3-tól 8-ig ásatta ki. Az ásatás főleg a sziklaodú előtti térségen folyt, ahol 6 m hosszú próbagödröt ástak ki. A munkában résztvettek: Hajdú Imre és Fazekas László barlangkutató szakmunkások.

A Tiba hegyi sziklaodú Felnémet község (Heves m.) határában, közvetlenül a Tiba-hegy (549 m) teteje alatt és attól ÉK­re fekszik. A K-re néző 2 m széles és ugyanolyan magas nyílás előtt lapos domb emelkedik. Erről lefelé bújva, kisebb üregbe, a Külső üregbe jutunk, amely D-re Fülké-vel bővül ki. Innen szűk kapun át a Belső üregbe mászunk, amely ÉÉNy-i irányban fölfelé hajlik. A sziklaodú teljes hosszússága 8 m, a Belső üreg legnagyobb szélessége 3 m, átlagos magassága 1.5 m.

A sziklaodú előtti domb legalján sárga agyag rakódott le föléje 0.7 m vastag vöröses-barna humusz ülepedett s mindezt 0.3 m vastag fekete humusz borítja. A két humuszrétegből kevés récens csontmaradvány került ki.

A Tiba-hegyi sziklaodú alaprajza és hosszmetszete. A = külső üreg, B = fülke, C = belső üreg, 1 = sárga agyag, 2 = vörösbarna humusz, 3 = fekete humusz.

(Forrás: http://www.barlang.hu/pages/science/classics/kadic_bukk3.htm, http://www.termeszetvedelem.hu/index.php?pg=cave_5383-3 )

Az anyagot gyűjtötte: Nyerges Zoltánné.

A palóc falvak az Északi-középhegység lábainál, tehát a Cserhát, a Mátra és a Bükk hegyes-dombos vidékein fekszenek. Ezeken a vidékeken két-három századdal ezelőtt a mainál sokkal nagyobb, kiterjedtebb erdőségek voltak. A bükk-, a tölgy és a cserfaerdők nemcsak a gyűjtögetés, legeltetés, makkoltatás lehetőségét biztosították, hanem épületanyaggal is ellátták a környező falvak lakosságát. A XVIII. század első felében számos faépületet építettek, melyeket rendszerint tűz pusztított el. Később, a XVIII. század közepétől Nógrád és Heves megyékben egyre több rendelet tiltotta a faházak építését (erdők védelme, földesúri kisajátítása miatt), ezért ettől az időtől a leégett faházak helyébe már inkább döngölt, vert falú házak és melléképületek kerültek.

A XVIII. században kutatók a Heves megyei faházakról a következőket olvashatjuk: “Alacsony házukat gerendákból rakják össze, befedik, s a szükséghez képest sárral vakolják. Kémény egyáltalán nincs s miközben a kemencében ég a tűz, a belőle kitóduló füst elárasztja az egész lakóhelyiséget, s míg a füst az ajtón és az ablakon át ki nem ment, addig a lakók a szobába csak meghajolva léphetnek be”. Más palóc házakról ezt olvashatjuk: “Lakóházaikat három részre osztják fel, úgymint: pitarra, házra, kamrikára”.

Az udvarról a pitvarba lehet belépni, amit konyhának gondolna az ember, de se tűzhelye, se kéménye. A faragáshoz, a kenyérsütéshez szükséges eszközöket, és az “élésszekrényeket” tartották benne. Innen nyílt az ajtó a “házba”, vagyis a szobába. A szoba ablaka nem mindig készült üvegből, hanem gyakran hártyából vagy papírosból, néha pedig egy ide-oda tologatható deszka pótolta az ablaküveget. A szoba berendezését egy asztal, két pad, “fazékpolc”, a falon függő tálak és a kemence alkotta. Ez utóbbi négyszögletű, lapos tetejű volt, előtte a tűzhellyel, körülötte padokkal. A házakon általában nem volt kémény, ezért a szobák gyakran elég füstösek voltak. A kemencében nemcsak kenyeret sütöttek, és nemcsak fűtésre használták, hanem a teteje és oldalpadjai hálóhelyként is szolgáltak, ahol a férfiak “saját gúnyájukon heverésztek”. A kamrika az asszonyok hálóhelye volt. Ezt a helyiséget sohasem fűtötték, ezért a betegek vagy a gyermekágyas asszonyok nem is itt, hanem a szobában feküdtek. “Ha egy egész had lakik egy portán a kamra ugyancsak meg van rakva nyoszolyával, amelyeket Ballán, Bodonyban, Derecskén, Parádon és Recsken amolyan szúnyogháló féle sátor vesz körül, hogy biztosítsa lakójának, a fiatal menyecskének zavartalan álmát.”

A ház berendezésében a Palócföldön nem voltak nagy eltérések, így például a cserépedények sehol sem hiányozhattak, csak a szegényebb háznál kevesebb, a gazdagabbnál több volt belőlük. A XVIII. század második felében már a festett tálasok és fogasok is előfordultak, ezeket asztalosok készítették. Az ez időben készült feljegyzések szerint már az ágy, a nyoszolya sem hiányzott a házból. Ugyancsak ebben az időben említik a nyoszolya kellékeit is: a kendervászonból vagy “pamukos” vászonból, gyolcsból készült, és nemritkán hímzett lepedőről, a derékaljról, a “fejelről” vagyis a vánkosról, amelynek huzatát “veres pamukkal” szőtték. A dunna huzatát leggyakrabban szintén vászonból készítették. A “kaszni” vagyis a fiókos szekrény csak a XIX. század első felében jelent meg a palóc falvakban. Ugyancsak erre az időre tehető az almáriom megjelenése is, melyet leginkább négyszögletű formájúként emlegettek, de szó esik háromszögletűről is, melyet a sarokban helyeztek el.

A lakóházzal egy fedél alatt volt az istálló, ahol az állatokat tartották. Ez után következett a szekérállás vagy a “színke”, ahol a nagyobb mezőgazdasági munkaeszközöket (eke, borona, szekér) helyezték el.

A padláson tartották a szalonnát, a kolbászt, a diót, az aszalt gyümölcsöt, a hagymát, az elhasznált cserépedényeket stb. Enyhe időben a család egyes tagjai, nemritkán a fiatal házasok, hálóhelyként is használták.

Az egész épületet a csűr zárta le, melyet pajtának is neveztek. 

(Manga János: Palócföld) 

http://www.bodony.hu/?action=regio&id=5&pageIdx=2

Az anyagot gyűjtötte: Nyerges Zoltánné.

Rendelési időpontok

Naptár

2010. október
H K S C P S V
« szept   nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031